Sociale media: marketingoverwegingen voor kleine bedrijven

Het is duidelijk dat sociale media de afgelopen jaren enorm zijn gegroeid en dat het aantal gebruikers, met meer dan 800 miljoen actieve gebruikers, gemakkelijk meer dan het dubbele is van de totale bevolking van de Verenigde Staten!

De groei is astronomisch geweest en tegenwoordig publiceren miljoenen mensen meer persoonlijke en zakelijke informatie online dan ooit tevoren. Het gebeurt razendsnel met duizenden berichten, tweets en uploads die elk uur plaatsvinden.

Recent onderzoek uitgevoerd door de Interactive Media Industry Association namens Sensis Pty Ltd (mei 2011, p. 10) toont aan dat “62 % van de internetgebruikers een verscheidenheid aan sociale-mediasites gebruikt, waarvan vele elke dag en de meeste bezoeken in ieder geval een paar.” per week. “Het is geen verrassing dat, gezien de miljoenen potentiële klanten van over de hele wereld die deze sites dagelijks gebruiken, zoveel bedrijven ervoor hebben gekozen om social media marketing aan hun marketingmix toe te voegen. Het is echter ook belangrijk te begrijpen hoe deze sites sites worden gebruikt en wat er komt kijken bij het behouden of leveren van uw zakelijke aanwezigheid op deze sites. Uw online voetafdruk kan lang aanhouden, dus onderschat niet hoe dit de perceptie van uw merk op de markt zal beïnvloeden. Bedenk van tevoren of sociale media juist voor uw bedrijf.

1. Probeer het eerst te begrijpen – Het is erg belangrijk dat u de basis begrijpt van hoe sociale media echt werken en hoe het wordt gebruikt. Wat doen mensen en bedrijven met social media? Wat zal hen resultaten opleveren? Sommigen van jullie denken misschien, hoe doe ik dit? Misschien kunt u het zelf uitproberen door een persoonlijk account in te stellen en vervolgens enkele van de functies te testen, of door een vertrouwde vriend te vragen u hun account te laten zien en u door de stappen te leiden. Als alternatief zijn er zoveel sociale-mediabronnen en handleidingen online dat u op Google of YouTube naar een specifiek onderwerp kunt zoeken en de videozelfstudies kunt bekijken voor meer informatie.

2. Begrijp uw doel – wat is uw doel bij het gebruik van sociale media? Wat hoop je voor je bedrijf door deze inzet? Het is erg belangrijk dat u uw doel voor deelname aan sociale media (of andere marketingactiviteiten) identificeert. Je moet weten waarom je meedoet. Wat verwacht je te bereiken? Wilt u alleen naamsbekendheid opbouwen, interactie hebben met uw klanten of nieuwe verkoopkansen identificeren? Vergeet niet om realistisch te zijn over wat u denkt te kunnen bereiken.

3. Als u kiest voor QR Media, welke websites zijn dan het beste voor u? – Met de overvloed aan beschikbare sociale-mediasites, welke zijn het beste voor uw bedrijf? Denk na over waar uw doelgroep online zou socializen en hoeveel tijd en middelen u realistisch gezien zou kunnen besteden aan het onderhouden en beheren van uw aanwezigheid op uw site. Welke zijn geschikt voor jou? Misschien vind je dat de een beter past dan de ander.

4. Inhoud van hoge kwaliteit – Wanneer u besluit dat sociale media geschikt zijn voor uw bedrijf, moet u goed nadenken over de hoeveelheid en de kwaliteit van de informatie die u online wilt delen. Houd er rekening mee dat het daar waarschijnlijk lang zal blijven staan, dus u moet ervoor zorgen dat het nauwkeurige en betrouwbare informatie bevat die waardevol is voor uw doelgroep. Het moet relevant zijn, anders lezen mensen het niet.

Er zijn verschillende redenen om deel te nemen aan de sociale-mediagemeenschap, waaronder:

Het is goedkoop. Veel accounts op verschillende sociale mediasites kunnen gratis worden ingesteld.
Groot wereldwijd publiek.
Hiermee kunt u realtime feedback krijgen en in realtime met klanten communiceren.
Biedt uw bedrijf een extra marketingkanaal om de bekendheid van uw product, merk of bedrijf te vergroten.
Sociale media bieden echter enkele zakelijke barrières die moeten worden gemeten:

Tijd en middelen – U moet bereid zijn de nodige tijd te besteden aan het maken van nieuwe inhoud. Daarom is het belangrijk om te overwegen of u de tijd en middelen heeft om uw aanwezigheid op sociale media effectief te beheren.

Geef merkcontrole door – U geeft in feite een deel van de controle over uw marketinginspanningen en uw merk aan uw doelgroep. Je hebt de mogelijkheid om op berichten of andere inhoud te reageren en je moet voorbereid zijn op zowel positieve als negatieve opmerkingen. Maar zelfs als u de Facebook-pagina van een bedrijf niet beheert